Mobilegeddon is here

mobilegeddon.jpg

Nyt viimeistään kannattaa vilkaista, kuinka hyvin oma sivusto taipuu mobiililaitteelle. Google on nimittäin eilisestä alkaen painottanut hakutuloksissaan mobiiliystävällisiä sivustoja. Nyt kun tahtipuikkoa on heilautettu hakukonemaailman dominantin toimesta, täytyy tosiasiat hyväksyä: mobiililiikenteen osuus verkon kokonaisliikenteestä on kasvanut niin suureksi, ettei ko. päätelaitteiden käyttökokemusta voi enää jättää huomiotta.

Keskustelu on jo vuosia käynyt kuumana "mobile first" -tyyppisen ajattelutavan soveltamisesta käytäntöön, sekä puolesta että vastaan. Digiin on hurahdettu, ja monien mielestä ollaan keskitytty liikaa miettimään lopputulosta päätelaitteen kautta ja unohdettu, että kulma pitäisi kuitenkin olla käyttäjä, ja käyttäjää kiinnostava sisältö ensin. Fakta on se, että jo verrattain lyhyessä ajassa mobiililaitteet ovat muokanneet uusien käyttäytymismallien kautta paitsi käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita, myös käyttäjäkokemusta yleisesti. Ja näin syntyvät uudet standardit.

Kuitenkaan digitaalisuus ja sitä kautta suunnittelu/optimointi mobiililaitteille ei pitäisi olla lopputuote, vaan väline, kulkuneuvo - tapa tuoda relevanttia sisältöä käyttäjälle helposti käytettävässä ja ymmärrettävässä muodossa. Mikä loppujenlopuksi näyttelee edelleen suurinta roolia on itse sisältö, ja se kuinka hyvin sitä suunniteltaessa on huomioitu tämän päivän käyttäjät ja käyttäytymismallit. Jos tämä osa-alue on lähtökohtaisesti pielessä, ei sivustoa pelasta edes täydellisesti tehty mobiilioptimointi.